Innan vi lämnade Madeira hade ett svenskt skolskepp, sy/Älva, ( tremastad segelfartyg), kommit in i hamnen. Vi var ombord och tittade, och det blev även några trevliga pratstunder med besättning och elever. Sy/Älva är också på väg till Västindien. Tidigare har hon gått som lastfartyg, (tom 1990), det sista av sitt slag i hela världen.
Vi gick från Madeira strax efter Sy/Älva, den 23/10. Det blev 255 NM i kraftig sjö som inte ville lägga sig. Vinden låg på 10-15 m/s. Två rev i storen och inget försegel ute, det bara fladdrade, då vinden var No och nästan rakt bakifrån.
Allegron är väldigt följsam och stabil i vattnet, och man seglar för det mesta väldigt torrt. Nu fick vi ändå in vår första sjö i sittbrunnen, men då var det också vågor från alla håll samtidigt, och rätt så höga.
Efter 49 timmar till havs, la vi till i Santa Cruz, på La Palma.
Vi hade gått med drygt 5 knop i snitt. Bra med tanke på sjön och att vi fick en galelvarning sista morgonen, vilket gjorde att vi fick reva helt och gå för motor. Möttes av motström,(Kanarisk ström), som vi inte räknat med, och fortsatt grov sjö, gjorde att vi bara gick i 2-3 knop sista timmarna.
Kul att se Sy/Älva vid kaj då vi kom in. Vi hade haft kontakt under natten via VHF. Hon hade lagt till ca.15 min före oss.
Marinan ligger mitt i stan, så det blev mat ute på kvällen, i sällskap av några från Älvas besättning. Tack för trevligt sällskap!
På återseende/Anette&Krister.
Hej Krister och Anette
SvaraRaderaTack för ett trevligt telefonsamtal mitt i en kylig oktoberbåtupptagning.
Man blir något sugen att sitta där nere i värmen istället...
Kul att det mesta verkar fungera för er.
Jag tänkte efter lite när du berättat om motorproblemet.
Jag tror att det är två separata fel.
Det första med att laddningslampan (det måste vara den, säkert skiftade kablar) beror säkert på att kolen i generatorn hänger sig efter start, och att det behövs en uppvarvning för att dom ska lägga sig rätt igen.
Don börjar kanske bli slitna och behöver bytas ut. Kanske bra med en separat reservgenerator.
Det andra med att motorn blev lite varm i motorgång mot ström och vind kan ju bero på sliten impeller. Kolla om den ser bra ut, inga sprickor eller saknade vingar (som kan täppa till inloppet till värmeväxlaren)
Hoppas allt löser sig för er.
vi hörs
/Janne
Hallo nice crew of the "Euphoria!"
SvaraRaderaMy wife and I + family, were recently for a short holiday on the beautiful island La Palma.
During our visit to Santa Cruz, we saw your beautiful boat in the harbor.
From our brief conversation, we understood that you both were fulfilling a great dream:
A major crossing of the Atlantic to the Caribbean and then back along the Azores to your beautiful Sweden!
We find it very special to meet you there at La Palma.
We admire your courage and sailing skills.
Now I understand why you have named this ship 'Euphoria'.
I had a euphoric feeling too, when I saw your beautiful ship!
My wife got also a positive impression of the Allegro 27!
My question to admire your boat insite, was not appropriate.
I had not realized that you just had arrived La Palma, after a long journey.
It was unfortunately not possible for us to travel by public transport to Santa Cruz for a second meeting.
We will follow your adventures on the Internet.
We wish you both a fantastic and unforgettable trip and pray God for a safe journey home.
I have a nice picture of your ship. This photo is available to you.
Sincerely,
Aukje and Robert Postma
Netherlands